Asiantuntijakeskus BEPOP

Asiantuntijakeskus BEPOP

Kiinteistömuotoilulla uuteen kukoistukseen


Vuonna 1989 valmistunut BEPOP on suomalaisen arkkitehtuurin helmiä ja merkittävä osa porilaista postmodernia rakennuskulttuuria. Kiinteistöä pidetään arkkitehtuuriltaan myös yhtenä merkittävimmistä 1980-luvun suomalaisista liikerakennuksista. BEPOPissa toimii yhteensä 31 asiantuntijayritystä sekä Toimistohotelli Wörkki.

 

Profiilimuutos – Porin hiljaisimmasta kauppakeskuksesta Satakunnan kirkkaimmaksi asiantuntijakeskukseksi

BEPOP oli toiminut vuodesta 1989 asti Kauppakeskus BePOP nimellä. Vuonna 2015 kaupunkikeskustasta sekä sen ulkopuolelta löytyi huomattavasti vilkkaampia kauppakeskuksia, jotka vetivät sekä yrityksiä että asiakkaita puoleensa. Kauppakeskuskilpailuun ei ollut järkevää lähteä, vaan keskuksen tulevaisuus täytyi löytää uuden profiloitumisen myötä.

RMB Rock My Business aloitti keskuksen kehittämisen keväällä 2015 ja osallisti kaikki BEPOPin toimijat mukaan kehitystyöhön. Sekä kiinteistön omistaja että liike- ja toimistotilojen vuokralaiset haastateltiin henkilökohtaisesti. Kullakin oli mahdollisuus kertoa näkemyksensä BEPOPin nykytilasta sekä tulevaisuudesta. Kunkin yrityksen liiketoiminnan tavoitteet kartoitettiin ja ideoitiin miten yhteistyötä BEPOPin nykyisten toimijoiden kanssa voitaisiin syventää, ja millaiset uudet keskuksen toimijat toisivat olemassa oleville yrityksille synergiaa. Henkilökohtaisten haastattelujen avulla saatiin selville millaisena yritykset näkevät tulevaisuuden BEPOPin, yritykset pääsivät osallistumaan kehitysprosessiin ja näin ollen kokivat uuden keskuksen profiilin ja suunnan omakseen.

Helmikuussa 2016 Kauppakeskus BePOP lanseerattiin moderniksi Asiantuntijakeskus BEPOPiksi. BEPOPin kiinteistön omistajan OP Länsi-Suomen strategisena kumppanina RMB Rock My Business aloitti tavoitteellisen ja johdonmukainen kiinteistömuotoilun, jonka avulla BEPOPista muotoiltiin houkutteleva ja vetovoimainen paikka yrityksille ja henkilöstölle. Olemassa olevien yritysten hyvinvointiin panostettiin ja tyhjiin liike- sekä toimistotiloihin luotettiin löytyvän profiiliin sopivat yritykset keskuksen kehittämisen sekä hyvinvoivan keskuksen myötä.

Päätös oli onnistunut, sillä joulukuussa 2017 Asiantuntijakeskus BEPOPin liike- ja toimistotilojen vuokra-aste oli 100%.

BEPOP-kiinteistömuotoiluun kuuluu jatkuva strategiatyö sekä kiinteistön kehittäminen strategian mukaisesti. Vastuullamme ovat strategisen suunnittelun myötä olleet Asiantuntijakeskus BEPOPin tavoitteiden, ydinviestien sekä strategian määritteleminen. Toteutamme strategian mukaista markkinoinnin vuosisuunnittelua. BEPOPin sisäisen viestinnän kehittämiseen kuuluu yritysten ja työntekijöiden eli BEPOPin henkilöstön säännöllinen tapaaminen sekä heidän kanssaan keskustelut. Luomme lisäksi kuukausittaiset tiedotteet, joissa käydään läpi BEPOPille ja sen ihmisille merkitykselliset asiat ja muistutetaan ajankohtaiset asioista.

Toimimme asiantuntijakeskuksen yhteystahona, joka palvelee niin omistajaa, yrittäjiä ja yrityksiä työntekijöineen kuin asiakkaitakin. Olemme täten silta kaikkien Asiantuntijakeskus BEPOPille merkityksellisten sidosryhmien välillä.

Asiantuntijakeskuksen brändi-ilme  

Suunnittelimme BEPOPin logon, joka on viisikulmio ja mukailee kiinteistön sekä alkuperäisen logon linjoja ja elementtejä. Elementit ovat myös tiiviissä yhteydessä toisiinsa muodostaen kokonaisuuden. Logon keskusta on kuitenkin avoin, jättäen symbolisesti reitin uusille ajatuksille, yrityksille, toimijoille, tapahtumille ja tähdille.

Logon värimaailma mukailee BEPOPin rakenteita ja pintoja. Turkoosi väri kuvastaa BEPOPin yrityksiä sekä kolmessa elementissä BEPOPia ympäröiviä kolmea katua – Yrjönkatua, Mikonkatua ja Isolinnankatua. Keltainen kuvastaa BEPOPin asiakkaita, vieraita sekä kumppaneita. Punainen väri ilmentää BEPOPin tapahtumia, jotka kokoavat valtakunnallisesti kirkkaimmat tähdet puhujiksi, esiintyjiksi sekä tapahtumien ja näyttelyiden järjestäjiksi.

Brändi-ilmeen yhteydessä Asiantuntijakeskus BEPOPille ideoimme slogan: Kaikki tähdet saman katon alla

”BEPOPin uusi ilme on hyvin raikas. Suurin muutos on ehkä tapahtunut BEPOPssa toimivien yritysten ja yrittäjien ajatuksissa BEPOPin muuttuessa vahvemmin asiantuntijakeskukseksi. Pitkäjänteinen työ asiantuntijakeskuksen taustafilosofian jalkauttamiseksi Porissa jatkuu.” Satu Salminen, markkinointipäällikkö, OP Länsi-Suomi

Digitaalinen markkinointi, markkinointimateriaalit sekä asiantuntijatapahtumat

Kaikilla toteuttamillamme markkinointitoimenpiteillä huolehdimme siitä, että Asiantuntijakeskus BEPOP on elinvoimainen keskus kaikille sidosryhmille.

Brändi-ilme sekä BEPOPille tärkeät sidosryhmät ja osa-alueet ilmenevät vahvasti suunnittelemillamme verkkosivuilla. Sivuille toteutettiin rakenteen, graafisen ilmeen ja sisällön suunnittelu sekä valokuvaus. Avasimme Facebook-sivun sekä YouTube-kanavan ja olemme luoneet niihin sisältöä. Ylläpidämme sekä verkkosivuja että sosiaalisen median kanavia.

Asiantuntijakeskuksen uutta brändi-ilmettä tuodaan esille siakaskokemusta parantavissa kiinteistössä  opasteisssa sekä BEPOPin materiaaleissa. Olemme suunnitelleet brändinmukaisia sisätilojen, julkisujen sekä parkkitasanteiden ja autokellarin opasteita. Olemme suunnittelleet ja suunnittelemme edelleen myös printti- ja sähköisiä mainoksia sekä ilmoituksia sisä- ja ulkoscreeneille, bannerit verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan, hissimainokset, valokaappijulisteet sekä info-toteemien sisällön. Toteutuksiimme kuuluvat lisäksi vuosittain ilmestyvä opaslehtinen sekä vuosittain henkilökunnalle jaettava henkilökuntakortti.

Brändi-ilme näkyy tapahtumailmeissä sekä -ilmoittelussa. Olemme luoneet BEPOPiin Business Boost sekä BEPOP Boost -tapahtumat sekä toteuttaneet niiden puhuja-, esiintyjä-, näytteilleasettaja- sekä kumppanihankintaa. Olemme toteuttaneet tapahtumamarkkinointia sekä sähköisissä että printtikanavissa.

 

Yleisten tilojen viihtyvyys

Kauppakäytävälle luotiin uusi loungealue, jonka viherseinät elävöittävät kauppakäytävää sekä puhdistavat sisäilmaa. Istuimiksi valittiin nojatuoleja, jotka toimivat samalla puhelinkoppeina akustisen materiaalinsa ansiosta. Uusi ympäristö on lisännyt kauppakäytävällä järjestettävien asiantuntijatapahtumien sekä taide- ja valokuvanäyttelyiden toimivuutta sekä viihtyvyyttä.

Säästä riippumatta käytössä olevat sisätoripöytäkonsepti lanseerattiin vuonna 2017. Suunnittelimme ja toimitimme toripöydät sekä BEPOPin että asiantuntijakeskuksen ulkopuolisten yritysten ja yhdistysten käyttöön.

Kiinteistön ilmeen yhtenäisyyttä ja ajantasaisuutta ylläpidetään kuukausikierrosten sekä niiden aikana tehtyjen huomioiden perusteella.

Liike- ja toimistotilojen kehittäminen sekä aktivointi

Olemme suunnitelleet BEPOPissa toimivien yritysten liiketiloja sekä toteuttaneet myös muita BEPOPin yritysten toimintaa tukevia toimenpiteitä. On tärkeää, että yksittäisten yritysten brändi tukee myös asiantuntijakeskuksen tavoitteita. Kunkin yrityksen tiloissa ja ilmeessä on hyvä huomioida niiden sopivuus BEPOPin kokonaisuuteen.

  • OP Länsi-Suomi: Kauppakäytävällä sijaitsevan kassapalveluiden sisustusarkkitehtipalvelut tilojen sisustussuunnittelu sekä ikkunateippaukset.
  • Kauneusakatemia: Kauppakäytävällä sijaitsevan kauneuskeitaan businessmuotoilu sekätilojen sisustussuunnittelu.
  • YLE Pori: Neljännessä kerroksessa sijaitsevan Satakunnan suurimman mediatalon ulkoterassin somistus Pori Jazz -vieraiden viihtyvyyden takaamiseksi.
  • RMB Rock My Business: Kauppakäytävällä sijaitsevien omien tilojemme suunnittelu.

Yksittäisiä mainos- ja markkinointitoimenpiteitä olemme toteuttaneet useille BEPOPin yrityksille ja tiloille:

  • Elinar
  • Lounasravintola Hella-Huone
  • Länsi-Suomen OP-Kiinteistökeskus
  • Parturi-Kampaamo Johanna
  • Profile – Hair & Beauty
  • Pyydönniemi Ky
  • Toimistohotelli Wörkki

Tyhjien tilojen osalta tärkeitä toimenpiteitä ovat olleet tyhjien tilojen sekä niiden ikkunapintojen BEPOPin brändimukaisen ja houkuttelevan ilmeen suunnittelu vuokrausvaiheessa sekä profiiliin sopivien uusien vuokralaisten kartoittaminen ja kontaktoiminen.

Referenssit

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä

Alkoks vähääkä kutittelee? Voitasko me auttaa sua jossai keskeneräises tai viä ajatusasteel olevas rojektis? Pist kertoe ongelmas ja me taataan et siihen löytyy ratkasu!

Pain täst ja sit räjähtää

Yhteistyömme sujui loistavasti.

Olemme olleet tyytyväisiä ja yhteistyö on osoittautunut toimivaksi. Toimeksiantomme esimerkiksi markkinointimateriaalien suhteen kuunnellaan herkällä korvalla ja ne toteutetaankin usein paremmin kuin osaamme ne itse kuvitella.

Viestintäsuunnittelija Noora Aaltonen ja toimitusjohtaja Markku Kivinen Satakunnan Yrittäjät