Siirry sisältöön

Asiantuntijakeskus BEPOP

Asiantuntijakeskus BEPOP

Kiinteistömuotoilulla uuteen loistoon

Vuonna 1989 valmistunut BEPOP on suomalaisen arkkitehtuurin helmiä ja merkittävä osa porilaista postmodernia rakennuskulttuuria. Kiinteistöä pidetään arkkitehtuuriltaan myös yhtenä merkittävimmistä 1980-luvun suomalaisista liikerakennuksista. BEPOPissa toimii yhteensä 28 asiantuntijayritystä sekä Toimistohotelli Wörkki.

 

YHTEISTYÖN LÄHTÖTILANNE 2015

  • Kauppakeskus BePOP oli hiljentynyt merkittävästi kuluttaja-asiakkaiden osalta
  • BePOPissa oli runsaasti tyhjiä tiloja (vuokra-aste noin 70%)

 

ROCK MY BUSINEKSEN ROOLI 2015- jatkuu

  • Kiinteistökonseptin luominen
    • Kohdekartoitus sekä tavoiteasetanta yhdessä omistajan (OP Länsi-Suomi) kanssa
    • Toimintaympäristöanalyysi
    • Sidosryhmien osallistaminen: BEPOPin yritysten haastattelut
    • BEPOP-kiinteistökonsepti: Asiantuntijakeskus BEPOP -profiili, visio, strategia, jatkotoimenpiteet
    • Asiantuntijakeskus BEPOPin kiinteistömuotoilija: strateginen suunnittelu, kehitys- ja markkinointitoimenpiteiden suunnittelu sekä toteutus
  • Kiinteistöstrategian luominen
    • Visio
    • Arvot
    • Strategiset tavoitteet
    • Toiminnan painopistealueet
  • Kiinteistöbrändin johtaminen

 

AIKAANSAANNOKSET

  • Satakunnan kirkkain ja merkittävin asiantuntijakeskus
  • Vuokra-aste 100% (12/2017), 95% (3/2020)
  • Vuokralaistyytyväisyys 4,5/5 (11/2019)

Profiilimuutos – hiljentyneestä kauppakeskuksesta Satakunnan kirkkaimmaksi asiantuntijakeskukseksi

BEPOP toimi vuodesta 1989 vuoteen 2016 asti Kauppakeskus BePOP nimellä. Vuonna 2015 huomioitiin, että Porin kaupunkikeskustasta sekä sen ulkopuolelta löytyi huomattavasti vilkkaampia kauppakeskuksia, jotka vetivät sekä yrityksiä että asiakkaita puoleensa. Kauppakeskuskilpailuun ei ollut järkevää lähteä, vaan keskuksen tulevaisuus täytyi löytää uuden profiloitumisen myötä.

Rock My Business aloitti keskuksen kehittämisen keväällä 2015 ja osallisti kaikki BEPOPin toimijat mukaan kehitystyöhön. Sekä kiinteistön omistaja että liike- ja toimistotilojen vuokralaiset haastateltiin henkilökohtaisesti. Kullakin oli mahdollisuus kertoa näkemyksensä BEPOPin nykytilasta sekä tulevaisuudesta. Kunkin yrityksen liiketoiminnan tavoitteet kartoitettiin ja ideoitiin miten yhteistyötä BEPOPin nykyisten toimijoiden kanssa voitaisiin syventää, ja millaiset uudet keskuksen toimijat toisivat olemassa oleville yrityksille synergiaa. Henkilökohtaisten haastattelujen avulla saatiin selville millaisena yritykset näkevät tulevaisuuden BEPOPin, yritykset pääsivät osallistumaan kehitysprosessiin ja näin ollen kokivat uuden keskuksen profiilin ja suunnan omakseen.

Helmikuussa 2016 Kauppakeskus BePOP lanseerattiin moderniksi Asiantuntijakeskus BEPOPiksi. BEPOPin kiinteistön omistajan OP Länsi-Suomen strategisena kumppanina Rock My Business aloitti tavoitteellisen ja johdonmukaisen kiinteistömuotoilun, jonka avulla BEPOPista muotoiltiin houkutteleva ja vetovoimainen paikka yrityksille ja henkilöstölle. Olemassa olevien yritysten hyvinvointiin panostettiin ja tyhjiin liike- sekä toimistotiloihin luotettiin löytyvän profiiliin sopivat yritykset keskuksen kehittämisen sekä hyvinvoivan keskuksen myötä.

Päätös oli onnistunut, sillä joulukuussa 2017 Asiantuntijakeskus BEPOPin liike- ja toimistotilojen vuokra-aste oli 100%.

BEPOP-kiinteistömuotoiluun kuuluu jatkuva strategiatyö sekä kiinteistön kehittäminen strategian mukaisesti. Vastuullamme ovat olleet Asiantuntijakeskus BEPOPin vision, arvojen sekä strategisten tavoitteiden määritteleminen. Toteutamme lisäksi strategian mukaista markkinoinnin vuosisuunnittelua. BEPOPin sisäisen viestinnän kehittämiseen kuuluu yritysten ja työntekijöiden säännöllisen tapaamiset. BEPOPin yritysten sisäistä viestintää tehostaaksemme, olemme luoneet yritysten välisen intranetin, josta löytyy kaikki BEPOPin yrityksille merkitykselliset ja ajankohtaiset asiat.

Olemme toimineet asiantuntijakeskuksen yhteystahona palvellen sekä kiinteistönomistajaa että yrittäjiä ja yrityksiä työntekijöineen. Olemme olleet täten silta kaikkien Asiantuntijakeskus BEPOPille merkityksellisten sidosryhmien välillä.

Asiantuntijakeskuksen brändi-ilme  

Suunnittelimme BEPOPin logon, joka on viisikulmio ja mukailee kiinteistön sekä alkuperäisen logon linjoja ja elementtejä. Elementit ovat myös tiiviissä yhteydessä toisiinsa muodostaen kokonaisuuden. Logon keskusta on kuitenkin avoin, jättäen symbolisesti reitin uusille ajatuksille, yrityksille, toimijoille, tapahtumille ja tähdille.

Logon värimaailma mukailee BEPOPin rakenteita ja pintoja. Turkoosi väri kuvastaa BEPOPin yrityksiä sekä kolmessa elementissä BEPOPia ympäröiviä kolmea katua – Yrjönkatua, Mikonkatua ja Isolinnankatua. Keltainen kuvastaa BEPOPin asiakkaita, vieraita sekä kumppaneita. Punainen väri ilmentää BEPOPin tapahtumia, jotka kokoavat valtakunnallisesti kirkkaimmat tähdet puhujiksi, esiintyjiksi sekä tapahtumien ja näyttelyiden järjestäjiksi. SuomiAreena on tapahtumista runsaslukuisin ja tunnetuin.

Brändi-ilmeen yhteydessä Asiantuntijakeskus BEPOPille ideoimme sloganin: Kaikki tähdet saman katon alla

Digitaalinen markkinointi, markkinointimateriaalit sekä asiantuntijatapahtumat

Kaikilla toteuttamillamme markkinointitoimenpiteillä huolehdimme siitä, että Asiantuntijakeskus BEPOP on elinvoimainen keskus kaikille sidosryhmille.

Brändi-ilme sekä BEPOPille tärkeät sidosryhmät ja osa-alueet ilmenevät vahvasti suunnittelemillamme verkkosivuilla. Sivuille toteutettiin rakenteen, graafisen ilmeen ja sisällön suunnittelu sekä valokuvaus. Avasimme Facebook-sivun sekä YouTube-kanavan ja olemme luoneet niihin sisältöä. Ylläpidämme sekä verkkosivuja että sosiaalisen median kanavia.

Asiantuntijakeskuksen uutta brändi-ilmettä tuodaan esille asiakaskokemusta parantavissa kiinteistön opasteissa sekä BEPOPin materiaaleissa. Olemme suunnitelleet brändinmukaisia sisätilojen, julkisivujen sekä parkkitasanteiden ja autokellarin opasteita. Olemme suunnitelleet ja suunnittelemme edelleen myös printti- ja sähköisiä mainoksia sekä ilmoituksia sisä- ja ulkoscreeneille, bannereita verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan, hissimainokset, valokaappijulisteet sekä info-toteemien sisällön. Toteutuksiimme ovat kuuluneet lisäksi vuosittain ilmestynyt opaslehtinen sekä henkilökunnalle jaettava henkilökuntakortti.

Brändi-ilme näkyy tapahtumailmeissä sekä -ilmoittelussa. Olemme luoneet BEPOPiin Business Boost sekä BEPOP Boost -tapahtumat ja toteuttaneet niiden puhuja-, esiintyjä-, näytteilleasettaja- sekä kumppanihankintaa. Olemme toteuttaneet tapahtumamarkkinointia sekä sähköisissä että printtikanavissa.

 

Yleisten tilojen viihtyvyys

Kauppakäytävälle luotiin uusi loungealue, jonka viherseinät elävöittävät kauppakäytävää sekä puhdistavat sisäilmaa. Istuimiksi valittiin sohvia, jotka toimivat samalla puhelinkoppeina akustisen materiaalinsa ansiosta. Uusi ympäristö on lisännyt kauppakäytävällä järjestettävien asiantuntijatapahtumien sekä taide- ja valokuvanäyttelyiden toimivuutta sekä viihtyvyyttä.

Säästä riippumatta käytössä oleva sisätoripöytäkonsepti lanseerattiin vuonna 2017. Suunnittelimme ja toimitimme toripöydät sekä BEPOPin että asiantuntijakeskuksen ulkopuolisten yritysten ja yhdistysten käyttöön.

Kiinteistön ilmeen yhtenäisyyttä ja ajantasaisuutta ylläpidetään kuukausikierrosten sekä niiden aikana tehtyjen huomioiden perusteella.

Liike- ja toimistotilojen kehittäminen sekä aktivointi

Olemme suunnitelleet BEPOPissa toimivien yritysten liiketiloja sekä toteuttaneet myös muita BEPOPin yritysten toimintaa tukevia toimenpiteitä. On tärkeää, että yksittäisten yritysten brändi tukee myös asiantuntijakeskuksen tavoitteita. Kunkin yrityksen tiloissa ja ilmeessä on hyvä huomioida niiden sopivuus BEPOPin kokonaisuuteen.

Yksittäisiä mainos- ja markkinointitoimenpiteitä olemme toteuttaneet useille BEPOPin yrityksille ja tiloille:

  • Elinar
  • Idman Vilén Grant Thronton
  • Kahvila-Ravintola Bepop / Sarpi
  • Lounasravintola Hella-Huone
  • OP Koti Länsi-Suomi
  • Parturi-Kampaamo Johanna
  • Profile – Hair & Beauty
  • Pyydönniemi Ky
  • Toimistohotelli Wörkki: Brändin rakentaminen, Wörkki-nimen keksiminen, verkkosivujen sekä varausjärjestelmän toteutus.

Tyhjien tilojen osalta tärkeitä toimenpiteitä ovat olleet tyhjien tilojen sekä niiden ikkunapintojen BEPOPin brändimukaisen ja houkuttelevan ilmeen suunnittelu vuokrausvaiheessa sekä profiiliin sopivien uusien vuokralaisten kartoittaminen ja kontaktoiminen.

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä

Yhteistyömme sujui loistavasti

 Jos jokaisessa meissä asuisi pieni karvialainen, Porilla, Satakunnalla ja Suomella ei olisi mitään hätää!

Timo Aro, muuttoliiketutkija ja valtiotieteiden tohtori, Satakunnan Kansa 18.9.2019

Vieritä ylös