Siirry sisältöön

Kiinteistöille uusi tarina kiinteistömuotoilulla ja pelillistämisellä

Kiinteistöille uusi tarina kiinteistömuotoilulla ja pelillistämisellä

Prizz.Uutiset 2/2019 –  muokattu Prizztech Oy:n tiedotuslehden artikkeli

Gamecoast-verkostoon kuuluva Rock My Business luo kiinteistömuotoilun keinoin uusia käyttötarkoituksia tuottamattomiin kiinteistöihin.

Kiinteistömuotoilu on kiinteistöjen, liiketilojen sekä kaupunkikeskustojen uudelleenmuotoilemista tuottavammiksi.

– Kiinteistömuotoilu on kiinteistön konseptin ja profiilin luomista – ensisijaisesti strategista työtä. Kiinteistömuotoilun tarve näkyy laajalti eri kunnissa, kaupungeissa, kaupunkikeskustoissa, keskuksissa ja yrityksissä, joissa toiminta on hiipunut tai toimintaympäristö on muuttunut. Kunnille on tullut erilaisista kiinteistöistä jopa ongelma, koska ne ovat tyhjillään, eivätkä tuota mitään, toteaa Rock My Busineksen toimitusjohtaja ja kiinteistömuotoilija Janne Rauhala.

– Kiinteistömuotoilussa kartoitetaan kiinteistön nykytila ja toimintaympäristö sekä luodaan kohteelle uusi käyttötarkoitus. Loistavana esimerkkinä kiinteistömuotoilusta on Asiantuntijakeskus BEPOP, joka luomamme uuden profiilin myötä muuttui hiipuneesta kauppakeskuksesta Satakunnan kirkkaimmaksi asiantuntijakeskukseksi, innostuu Rauhala.

 

Kiinteistömuotoilun polku osallistaa käyttäjät innovoimaan

– Kiinteistömuotoiluprosessi lähtee liikkeelle ongelman tunnistamisella. Tämän jälkeen määritellään kohteen tavoitteet omistajien ja johdon kanssa sekä analysoidaan toimintaympäristö. Sidosryhmiä osallistetaan konseptiluonnoksella, josta muotoutuu  kohteen konsepti visioineen, strategisine tavoitteineen sekä jatkotoimenpiteineen, kuvailee Rauhala.

 

Tarinoita ja tunnelmia

Kiinteistömuotoiluun liittyvät läheisesti tarinat ja tunnelmat, joilla saadaan kiinteistöt kiinnostaviksi. Tarinoiden ja pelillisten elementtien hyödyntäminen on olennaista myös palveluiden muotoilussa ja tunnelman välittämisessä.

– Kiinteistömuotoilu on myös tunnelmamuotoilua, jossa voidaan hyödyntää pelillisiä elementtejä luomalla kokonaisvaltaisia kokemuksia, toteaa Rauhala.

Gamecoast-verkostoon kuuluva Rock My Business voi tarjota kiinteistömuotoilua, jossa pelillisyys huomioidaan liiketoimintastrategiassa ja palveluissa.

– Esimerkiksi toteuttamassamme Willi Karvia -markkinoinnissa suunnitellaan pelillisyyden hyödyntämistä osana kunta- ja matkailumarkkinointia, kertoo Rauhala.

 

Gamecoast-verkosto on luotu motivoimaan jäseniä hyödyntämään pelillisyyttä osana liiketoimintaa. Pelillisyys yhdistettynä moderniin teknologiaan mahdollistaa yhteistoiminnallisen kehittämisen ja vuorovaikutuksellisuuden tuomisen liiketoimintaprosesseihin. Gamecoast-verkostosta yritykset voivat löytää luovan alan kehittäjiä, pelillisyyttä hyödyntäviä toimijoita sekä modernia teknologiaa tuottavia yrityksiä, oppilaitoksia ja verkostoja. Gamecoast toteuttaa uusia innovaatioita Satakunnan tarpeisiin ja tarjoaa mahdollisuuden skaalata tuotteita ja palveluita globaalisti. Lue lisää www.gamecoast.fi.
Kuvassa Gamecoast-verkoston vetäjä Pirita ihamäki ampuu Janne Rauhalan pelillisyyden maailmaan.

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä

Yhteistyömme sujui loistavasti.

Satakunnan Yrittäjien jäsenkehitys on ollut positiivisessa kasvussa ja suunnitelmallisella viestinnällä sekä markkinoinnilla on varmasti osuutensa asiaan. Kiitos RMB!

Viestintäsuunnittelija Noora Aaltonen ja toimitusjohtaja Markku Kivinen, Satakunnan Yrittäjät

Vieritä ylös