Siirry sisältöön

PlusTerveys Hammaslääkäriasema TempoDent

PlusTerveys Hammaslääkäriasema TempoDent

LÄHTÖTILANNE 2012

  • PlusTerveys Hammaslääkäreiden yksi kolmesta Hammaslääkäriasema Koskensuun omistajista halusi irtautua Koskensuusta ja perustaa oman PlusTerveys-vastaanoton (2012)
  • Muutoksen taustalla suun terveydenhuollon kiihtyvä kilpailutilanne
  • Tavoitteena nousta PlusTerveys-vastaanottojen ykköspaikaksi Tampereella


ROCK MY BUSINEKSEN ROOLI

  • Strateginen kumppani | Businessmuotoilija
    • TempoDent-konseptin suunnittelu
      • Nimi, slogan, brändi-ilme
    • Konseptin ja strategian jatkuva kehittäminen
    • Markkinointistrategia
    • Hammaslääkäriasemayrittäjän sparraus
    • Uusien toimipisteiden kartoitus sekä tila- ja sisustussuunittelu
    • Uusien toimipisteiden lanseerauskampanjoiden suunnittelu ja toteutus
    • Asiakaspalvelukouluttaja henkilökunnalle
    • Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen
    • Kumppanuuksien kehittäminen
    • Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
      • Verkkosivut, kampanjasuunnittelu ja -toteutus, sisällöntuotanto (blogitekstit, sosiaalinen media, rekrytointi), digitaalinen markkinointi, lehti-ilmoitukset, valokuvat, videot, lukuisia erilaisia markkinointimateriaaleja (henkilöstö, asiakkaat, kumppanit), valomainokset, auto- ja ikkunateippaukset, näytöt ja screenit (vastaanotot ja julkinen liikenne)

 

AIKAANSAANNOKSET

  • Toimipisteet: 1 kpl (2012) -> 5 kpl (2019)
  • Henkilöstö: 2 hlöä (2012) -> 56 hlöä (2019)
  • Yksi PlusTerveyden Hammaslääkäreiden kärkivastaanotoista – ei pelkästään Tampereella, vaan koko Suomessa

PLUSTERVEYS TEMPODENT SYNTYY 

Rock My Business lähti rakentamaan brändiä, joka kulkee käsikädessä PlusTerveyden linjan kanssa, mutta poikkeaa selkeästi totutusta kliinisestä ympäristöstä tarjoten turvallisen ja mielekkään paikan muun muassa hammaslääkäripelkoa poteville henkilöille.

Nimen tuli olla helppo, selkeä ja tunnistettava – brändi-ilmeen tuli olla pehmeä ja rauhoittava, joka kuvastaa suun terveydenhuollon asiantuntijuutta, mutta myös inhimillisyyttä ja ihmisläheisyyttä. Hyvinvointi, suun hyvinvointi sekä esteettinen hoito olivat nousussa, joten tulevan vastaanoton haluttiin olevan suunnannäyttäjänä tulevaisuuden hammashoidolle.

PlusTerveys TempoDent – Esteettistä hammashoitoa syntyi helmikuussa 2012. Vastaanoton nimi nousi tamperelaisten tuntemasta, perinteikkäästä ja arvostetusta, Tempon talosta. Nimi kertoo myös hoitoon pääsyn ja hoidon nopeudesta sekä ajasta – suun terveyden hoitamiselle on aina aikaa. Tästä ajatuksesta syntyi myös TempoDentin slogan Hetki aikaa hampaillesi.

TEMPODENT LAAJENEE SUUNNITELMALLISELLA BRÄNDIJOHTAMISELLA

Kaikki TempoDentin toimenpiteet suunniteltiin ja toteutetiin niin, että elementit ja kanavat kertoivat johdonmukaisesti TempoDentin tarinaa. Ne veivät samalla PlusTerveyden viestiä eteenpäin. PlusTerveys TempoDent tarina sisälsi persoonallisia ihmisiä, persoonallisia vastaanottoja sekä persoonalliset viestintäkeinoja – persoonallisen kokonaisuuden.

TempoDent aloitti laajentumisen 2013 Nokialta. Rock My Business toteutti uuden vastaanoton tila- ja sisustussuunnittelun yhdessä alan ammattilaisten kanssa. Vastaavanlaisesti toimittiin kolmannen, vastaanoton (TempoDent Lielahti) kohdalla 2014. Molemmissa tiloissa huomioitiin myös vastaanoton ulkopuolinen ilme niin ikkunateippausten kuin valomainostenkin osalta.
Tilojen suunnittelussa huomioitiin sekä TempoDentin henkilökunta että asiakkaat.

Sekä Nokialle että Lielahteen toteutettiin lanseerauskampanja, joka molempien kohdalla aloitettiin monikanavaisesti kuukausi ennen vastaanoton aukeamista. Hymystä nokialaiset tunnetaan –iskulause on jäänyt paikkakunnalle vahvasti elämään kampanjan seurauksena. TempoDentin saapuminen Lielahden uuteen kauppakeskus Lielahtikeskukseen nosti sekä sen profiilia että asiakasmääriä. Rock My Busineksen toimesta TempoDent Lielahteen oli 600 aikaa varattuna pelkästään jo ennen vastaanoton aukeamista.

DIGITAALINEN VASTAANOTTO

TempoDent on ollut vahvasti digitaalinen vastaanotto alusta lähtien. Verkkosivuista toteutettiin kynnyksen madaltaja vastaanotolle tulemiseksi sekä vastaanoton jatke. Informatiivista puolta ei unohdettu, mutta pääpaino oli visuaalisessa kokemuksessa, tunnelmassa sekä tunteessa, jonka verkkosivut vierailijalleen luovat. Verkkosivut eivät yksistään riitä, vaan TempoDentin kohdalla panostettiin keinoihin saada asiakas sivuille sekä toimenpiteisiin sivuilla ollessaan.

Hakukoneoptimoinnilla oikeita avainsanoja sekä lauserakenteita käyttäen sekä maksetuilla kampanjoilla on herätetty huomio ja sivuille upotettu PlusTerveyden ajanvarausjärjestelmä sekä selkeät yhteydenottomahdollisuudet tekevät ajan varaamisesta vaivatonta.

Sosiaalisen median kanavista on panostettu Facebook –verkoston rakentamiseen sekä mielekkääseen sisältöön. Uutiskirjeitä on luotu niin ulkoisiin kuin sisäisiinkin tarpeisiin. Kanava on ollut tehokas keino välittää haluttua viestiä halutuille kohderyhmille sekä pitää huolta niin asiakkaasta kuin henkilöstöstäkin. TempoDentin kohdalla lähes kaikki vastaanottojen sisällä oleva sekä ulos lähtevä materiaali kertoo TempoDent -viestiä. Rock My Business on suunnitellut markkinointimateriaalit, kuten käyntikortit, esitteet, flyerit, julisteet, opasteet, esitietolomakkeet sekä cd-kotelot asiakkaiden potilaskuvacd:lle. Toteutettuihin lehti-ilmoituksiin ja -mainoksiin on pyritty tuomaan kulloinkin ajankohtaisia teemoja sekä oivalluksia niin kuvin kuin tekstein. Viestin välittämistä eri kanavissa ohjaa tuotettu brändiohjeistus.

Huolellisesti suunnitellut ja toteutetut toimenpiteet johtavat tavoitteisiin, mikäli henkilöstö toimii niitä tukevasti. Rock My Business on valmentanut vastaanottohenkilöstöä sekä hammashoitajia asiakaspalvelun sekä henkilökohtaisen markkinoinnin ja myyntityön osalta. Näiden myötä asiakkaan saama palvelukokemus on parantunut entisestään.

 

HAMMASLÄÄKÄRIASEMIEN TILA- JA SISUSTUSSUUNNITTELU 

PlusTerveys TempoDent tunnetaan persoonallisista ja yksilöllisistä vastaanotoistaan, jotka suunnitellaan vastaamaan asiakkaidensa ja henkilökunnan tarpeita ja toiveita.

 

PLUSTERVEYS HAMMASLÄÄKÄRIASEMA TEMPODENT NOKIA

PlusTerveys TempoDent Nokian hammaslääkäriasema suunniteltiin vuonn 2013 raikkaalla otteella vastaamaan henkilökunnan ja asiakkaiden toiveita ollen tunnelmaltaa ammattimainen ja kodikas.

Suunnittelun alkaessa tiloille asetettiin kolme tärkeää teemaa: työergonomia, hygienia sekä ympäristövastuu. Lisäksi hammaslääkäriaseman toivottiin olevan kodikas, yksilöllinen ja laadukas.

Laadukkaiden ja ergonomisten työskentelyvälineiden lisäksi työergonomiaan kiinnitettiin erityistä huomiota poistamalla aistiärsykkeitä, kuten ääniä ja heijastuksia. Akustiikka huomioitiin jokaisessa hoitohuoneessa sekä yleisten tilojen kattopinnoilla käyttäen kotimaisia Konto-turveakustiikkapaneeleja. Lisäksi hyödynnettiin muita akustoivia materiaaleja pehmeän äänimaailman luomiseksi.

Pintamateriaaleiksi ja kalusteiksi valittiin ekologisia ja hygieenisiä materiaaleja luonnonläheisillä värisävyillä. Tilojen selkeää ja kodinomaista ilmettä piristettiin raikkailla tehostesävyillä. Hoitohuoneiden pintamateriaaleiksi valittiin vinyylitapetti, pestävä maalipinta ja vinyylilattia niiden antibakteeristen ominaisuuksien vuoksi.

Valaistukseen kiinnitettiin erityistä huomiota suunnittelemalla jokaiseen vastaanottohuoneeseen hyvä yleisvalaistus, tehokas työskentelyvalaistus sekä mielenkiintoisia epäsuoria valaistusyksityiskohtia. Valaistusta suunnitellessa valon ominaisuudet, kuten värientoistoindeksi, oli tärkeää ottaa huomioon varsinkin, kun sisustuksessa on käytetty kirkkaita ja puhtaita värisävyjä. Terveellinen eli riittävä ja häikäisemätön valaistus parantaa työergonomiaa sekä vireystilaa.

Odotus- ja sosiaalitiloihin luotiin pehmeyttä ja persoonallisuutta sisustusvalaisimilla. Kaikissa valaisimissa on käytetty ekologisia valonlähteitä.

Tilojen ympäristövastuu on huomioitu valitsemalla ekologisia ja kierrätettäviä materiaaleja. Elävyyttä ja viihtyisyyttä tiloissa lisättiin käyttämällä yleisissä tiloissa eläviä viherkasveja.

PLUSTERVEYS HAMMASLÄÄKÄRIASEMA TEMPODENT LIELAHTI – kutsuva keidas keskellä kauppakeskusta

PlusTerveys TempoDent Lielahden hammaslääkäriasemasta suunniteltiin vuonna 2014 nuorekas ja tyylikäs kokonaisuus. Lielahtikeskuksen hammaslääkäriasema suunniteltiin nuorekkaan työyhteisön ja trendikkään, ajanhermolla elävän asiakaskunnan tarpeisiin vastaten.

Suunnittelun tavoitteena oli luoda hienostunut, rento ja yksityiskohdiltaan moderni hammaslääkäriasema. Hammaslääkäriasema erottuu muista vastaanotoista kohderyhmälle suunniteltujen tilojen ja palveluiden ansiosta.

Pintamateriaaleissa käytettiin ekologisia ja maanläheisiä materiaaleja. Sävymaailmassa liikutaan vihreän ja ruskean eri sävyissä, joihin on tuotu ripaus luksusta esimerkiksi hohtavalla vinyylilattialla ja kiiltävillä yksityiskohdilla. Helposti pohtaanapidettävä vinyylilattia valittiin lattiamateriaaliksi sen ekologisten ja antibakteeristen ominaisuuksien ansiosta.

Vastaanottotiskiksi suunniteltiin mielenkiintoinen kolmiosainen tiski, jonka materiaaleiksi valittiin antibakteerinen laminaatti sekä lasi.

Hoitohuoneisiin haluttiin tuoda näyttävät ja eläväiset seinäpinnat, jotka luotiin pestävillä valokuvavinyylitapeteilla. Hoitotuolien yläpuolelle hoitohuoneeseen asennettiin akustiikkapaneeleja, joihin on painettu kokonaisuuteen sopivia kuvioita. Akustiikkapaneelit parantavat tilan akustiikkaa ja työskentelyergonomiaa sekä samalla rauhoittavat asiakasta toimenpiteiden aikana.

Valaistukseen kiinnitettiin erityistä huomiota suunnittelemalla jokaiseen vastaanottohuoneeseen hyvä yleisvalaistus, tehokas työskentelyvalaistus ja mielenkiintoisia epäsuoria valaistusyksityiskohtia. Sisustuksen kirkkaat ja puhtaat sävyt oli huomioitava valaistusta suunniteltaessa. Valon värientoistolla huomioidaan sävyt ja parannetaan samalla työergonomiaa.

Odotus- ja sosiaalitiloihin luotiin pehmeyttä ja persoonallisuutta sisustusvalaisimilla. Kaikissa valaisimissa on käytetty ekologia valonlähteitä, led-lamppuja.

 

Kysy lisää strategisesta kumppanuudesta sekä businessmuotoilusta: Janne Rauhala, 050 573 8776, janne@rockmybusiness.fi

Kysy lisää tila- ja sisustussuunnittelusta: Riia Rauhala, 050 016 4099, riia@riiarauhala.fi

 

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä

Yhteistyömme sujui loistavasti

Rock My Business on vastannut odotuksiamme! Se, että meillä on yrityksemme hyvin tunteva, pysyvä yhteyshenkilö, on ollut avainasia menestykselliseen yhteistyöhön.

Hannu Tarkkio, Toimitusjohtaja, 247 Satakunnan Turvapalvelut

Vieritä ylös