Skip to content

Willi Karvia kotimaan pölöhöimmäksi matkailubrändiksi

Willi Karvia kotimaan pölöhöimmäksi matkailubrändiksi

Jos jokaisessa meissä asuisi pieni karvialainen, Porilla, Satakunnalla ja Suomella ei olisi mitään hätää!
Timo Aro, muuttoliiketutkija ja valtiotieteiden tohtori, Satakunnan Kansa 18.9.2019


Willi Karvia Oy on omaleimainen Karvian kunnan omistama matkailunkehittämisyhtiö. Willi Karvia kokoaa kunnan palvelut yhteen, jotta matkailijan on helppo löytää tarvittava tieto ja tulla käymään tai vaikka asumaan. Markkinoinnin lisäksi Willi Karvia kehittää kunnan tapahtuma- ja matkailutarjontaa, on mukana Geopark-yhteistyössä ja toteuttaa erilaisia hankkeita.

WILLI KARVIA -BRÄNDI UINUI KARVIALAISILLA SOILLA 

Willi Karvia -matkailuyhtiö päätti hakea kumppaniksi yrityksen, joka vastaisi Willi Karvia -brändin kehittämisestä, Kulttuurikeskus Skantzin tapahtumien ja Karvian luontokohteiden markkinoinnista, Lauhanvuori-Hämeenkangas Geopark-hankkeesta Karvian osalta sekä matkailuun liittyvien yrittäjien liiketoiminnan kehittämisestä ja markkinoinnista.

 

Helmikuussa 2019 Karvian kunnan omistama matkailuyhtiö Willi Karvia Oy sekä RMB Rock My Business Oy aloittivat yhteisen matkan kohti persoonallisinta sekä pölöhöintä kotimaan matkailukohdetta.

 

ROCK MY BUSINEKSEN ROOLI 

Strateginen kumppani | Businessmuotoilija | Kiinteistömuotoilija 

Strateginen suunnittelu – Brändin johtaminen – Markkinointitoimenpiteiden suunnittelija ja toteuttaja – Palveluiden kehittäminen ja tuotteistaminen

EI PÖLÖHÖMPÄÄ YHTEISTYÖTÄ – YMPÄRI VUODEN

Strateginen suunnittelu 

  • Visio, missio, arvot
  • Slogan Ei pölöhömpiä reissuja – ympäri vuoden ja tarina
  • Kunnanjohtajan ja matkailuyhtiön hallituksen sparraaja
  • Hankesisältöjen ideoija ja asiantuntija
  • Kunnan tyhjien kiinteistöjen uusien käyttötarkoitusten ideointi

Brändin johtaminen

  • Markkinointistrategia
  • Markkinointikoulutus ja -sparraus Karvian yrittäjille
  • Willi Karvia -brändin johtaminen, johon liitoksissa olevien brändien kehittäminen:
    • Kulttuurikeskus Skantz
    • Karvia Design
    • Taiteiden reitti Kammista Skantziin
    • Lauhanvuori-Hämeenkangas Geopark-hanke

WILLI KARVIA -TARINA

Teksti: Janne Rauhala

Ilta-aurinko laskeutuu havupuiden taa ja tarjoilee kauniit oranssin eri sävyt suoraan silmieni eteen. Pumpulimainen usva näyttäisi koskettavan taivasta. Pysähdyn. Ikuistan näkymän. Kevyt pitkospuun narahdus askeleeni alla saa lähistöllä olleen linnun lehahtamaan liikkeelle. Ei ollut tarkoitus säikäyttää. Kauhalammin pinta on rauhoittunut päivän tuulien jäljiltä. Mieleni on rauhoittunut viikon kiireiden jäljiltä. Unohdin tapaamisen, unohdin parturin. Toimistossa oli meteliä – puhelimen soittoäänen kuulin, omia ajatuksiani en. Nyt en kuule puhelinta, ajatukseni kuulen. Sieraimiini leijailee savun tuoksu.

Nuotiopaikalle on enää muutama askel. Voisin jatkaa pidempään. Minulla ei ole kiire.

Tuijotan tulta lumoutuneena. Nautin hiljaisuudesta. Hiljaisuuden rikkoo nuotion rätinä ja jälkikasvun kitinä. Mennään jo. Kipinät nousevat taivaalle ja katoavat tummenevaan iltaan. Me nousemme autoon, mutta emme katoa – huokaamme vain onnellisina puhtaaseen ilmaan.

Lapset jo nukkuvat, kun pulahdan emännän kanssa Jokipirtin saunasta Karvianjokeen. Veden kosketus on pehmeä, niin on emännänkin.

Auringon säteet osuvat verhojen välistä silmiini. Kuosi on kaunis – Karvia Design -merkki verhon reunassa osuu katseeseeni. Olen suunnitellut maalaavani taulun. Voisin aloittaa sen kotiin päästyämme.

Nautin aamupalan valmistamisesta ajan ja kahvin kanssa. Taidekahvilasta on edellispäivältä jäänyt matkaan käsintehtyjä herkkuja. Maut pyörivät vielä kielelläni, kun lapset jo tekevät tuttavuutta Rajakallion ratsutilan Vilin ja Ipanan kanssa. Tuntuu kuin he olisivat tavanneet ennenkin. Nyt on mentävä, jotta ehditään näytökseen.

Meillä on eturivin paikat Skantziin. Ehdimme pysähtyä Kyläkauppa Käntynmäkeen. Emännän silmät osuvat jenkkiautoihin, minun possumunkkeihin. Tämän miehen tunnen jostakin – tuntuu kuin olisimme tavanneet ennenkin. Paavo on Suomen vanhin kanta-asiakas. Hän on ollut lehtien sivuilla. Otan kuvan meistä yhdessä. Kauppiaspariskuntakin tuppaa samaan kuvaan.

Nautimme esityksestä. Itse kesäteatterimiljöö on nautinto. Minäkin olen näytellyt kesäteatterissa. Siellähän minä emännän tapasin. Kuten silloin lavasteiden takana – kuumotti kauneus ja helle, saan suudelman – poskelle.

Silmäys vierelle ja taustapeiliin, näky ja muistot yhteisistä hetkistä – niistä uuden kappaleen elämäni kirjaan saan. Joka päivä kirjoitamme elämämme tarinaa, laulaa Mattilan Anne radiossa. Elämä on lahja – ainutkertainen.

Ei pölöhömpi reissu.

Markkinointitoimenpiteiden suunnittelija ja toteuttaja

  • Markkinointikampanjoiden suunnittelu ja toteutus
  • Kulttuurikeskus Skantz -lanseeraus, -markkinointi ja alueen kehittäminen
  • Willi Karvia -verkkosivujen toteutus sis. lippukauppa (tapahtumat) ja varausjärjestelmä (tilat)
  • Digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media
  • Sisällöntuotanto
  • Lehti-ilmoitukset, esitteet, kyltit, julisteet, käsiohjelmat, opaslehtiset
  • Valokuvaus, videotuotanto
  • Mediayhteydet
  • Mediatiedotteet

Palveluiden kehittäminen ja tuotteistaminen

  • Palvelupakettien (Karvian yritysten tuotteet ja palvelut) kehittäminen ja tuotteistaminen: yrittäjien yhdistäminen, kokonaisuuksien rakentaminen, sisältösuunnittelu ja pakettien nimeäminen

AIKAANSAANNOKSET 

  • Valtakunnallisesti tunnettu ja laajalti huomioitu Willi Karvia -brändi
  • Matkailijoiden määrän huima kasvu
  • Muuttopositiivinen kunta (loppuvuosi 2019)
  • Tyhjien kiinteistöjen aktivoituminen uusien omistajien ja yrittäjien myötä, kiinteistökaupat
  • Aktiivisuus yrittämiseen
  • Usko tulevaisuuteen

”Jos jokaisessa meissä asuisi pieni karvialainen, Porilla, Satakunnalla ja Suomella ei olisi mitään hätää!”
Timo Aro, muuttoliiketutkija ja valtiotieteiden tohtori, Satakunnan Kansa 18.9.2019

 

”Yllämainittu lause kuvaa hyvin sitä, mitä olemme markkinointiyhteistyön kautta saavuttaneet. Karvian tunnettavuus on kasvanut moninkertaisesti tämän vuoden aikana ja Willi Karvia -brändi tunnetaan hyvin laajasti ympäri maata. Matkailijoiden määrä nousi huimasti viime kesänä ja myös kunnan nettomuutto kääntyi positiiviseksi. Matkailu ei tuo pelkästään kävijöitä, vaan se tuo myös uusia asukkaita kuntaan ja positiivinen vire vaikuttaa myös yrityselämään. Kiinteistökauppoja tehtiin paljon ja Karviaan oltiin valmiita sijoittamaan, mm. kaksi kyläkoulua ja yksi rivitalo vaihtoi omistajaa. Yrittäjäkurssilla oli parisenkymmentä nuorta, jotka ovat perustamassa yritystä Karviaan. Tulevaisuudenusko on selvästi lisääntynyt tämän toiminnan myötä. Iso kiitos tästä kuului markkinointikumppanillemme. Vuosi oli äärimmäisen mielenkiintoinen ja toi paljon uutta. Yhteistyö Janne Rauhalan kanssa on ollut mutkatonta, tuotteliasta ja tämän lisäksi varsin hauskaa. Suosittelen lämpimästi muillekin yhteistyötä RMB:n kanssa.”

Tarja Hosiasluoma, Karvian kunnanjohtaja ja Willi Karvia Oy:n toimitusjohtaja

 

Tutustu willikarvia.fi – ei pölöhömmät verkkosivut.

Lisätietoja:
Tarja Hosiasluoma, 040 022 1900, tarja.hosiasluoma@karvia.fi
Janne Rauhala, 050 573 8776, janne@rockmybusiness.fi

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä

Yhteistyömme sujui loistavasti

Tilat ovat toimivat, ja niiden ilme sopii hyvin niin brändiimme kuin tehdasympäristöönkin.

Henriikka Seppälä, Enersense International

Scroll To Top